Cum identificam barierele in comunicare

11 Flares Filament.io 11 Flares ×

omuleti vorbind

Salut , Sunt Calin si am sa vorbesc despre cateva bariere in comunicare.

Incep prin a-ti spune o poveste . Era inainte de Craciun cu cateva zile. Ce frumos ca inca in aprilie mai simtim aroma alba a zapezii! Brusc mi-a venit o idee geniala de a suna mentorii pe care ii stimez, apreciez si ii urmaresc cu drag. Pun mana la telefon si sun, probabil ai sa zici si Ce este interesant in asta.
Am reusit sa vorbesc cu cativa. Nu am sa detaliez convorbirile ca am o doza de moralitate si inca tind sa cred ca nu mi-a disparut integritatea. Am sa spun doua aspecte despre 2 cazuri diferite. Ambele persoane sunt extrem de ocupate si implicarea lor in diferite proiecte este foarte mare. Cu o persoana am reusit sa vorbesc multe, chiar si de proiecte viitoare, de trecut, traiam o stare de bine. Cu cealalta persoana nu am reusit sa trec de secretara. Majoritatea apelurilor in aceasta vreme erau de a cere ajutor, sponsoriza etc, Eu vroiam doar sa MULTUMESC, Pentru ce? ai sa te intrebi, ei bine pentru toata activitatea, si pentru tot efortul depus in a genera valoare, pentru faptul ca face ceva, pentru multe altele. Desi reusisem sa port o conversatie deosebita cu unul dintre mentorii mei eram oarecum intr-o stare de neimplinire ca nu reusisem sa transmit gandurile mele si celeilalte persoane. Stii senzatia cand ajungi in gara si vezi ca trenul tau tocmai pleaca. Acel impuls de a fugi, sau acel rationament de a astepta un nou tren.

In aceasta stare brusc imi vine idea, sa scriu despre bariere de comunicare. Ideea ca si ideea dar sa vezi practica . Am scris in cateva zile aproape 30 de pagini, am trecut de la micro la macro, de la celebrul eul la comunitate, la mediu , la interculturalitate etc. Am sa redau mai jos cateva aspecte concentrate. Mi-am dat seama ca asta se intampla si in familie si intre prieteni dar si in mediul de bussines.

barieraIntre emitator si receptor, mesajul poate fi modificat datorita unor “bariere”. Principalele obstacole in comunicare sunt barielele :
A. Fizice
B. Lingvistice
C. Factori personali

Acum am sa le iau pe rand la puricat ;
Am sa redau aspecte intalnite de mine de-a lungul experientei mele .

A. Barierele fizice tin in general de mediu (acustica, lumina, distanta, pozitionare, priveliste, etc.).

Ati fost vreodata intr-un birou inghesuit incat nu aveai loc nici de geanta , dar sa te mai asezi si tu . Acest lucru mi s-a intamplat la un transportator (maricel de felul lui )
Simteam ca ma apasa scaunul, ca se prabuseste peretele si ca cineva imi spunea “, Fugi, Du-te ! nu este locul tau aici ’’. Mi-a placut insa, ca in inghesuiala respectiva era ceva care te facea sa te simti totusi confortabil, era o tava prietenoasa cu o cafea de cea mai buna calitate. Ulterior dupa mult timp am aflat ca era o tehnica de manipulare, si de rezistenta la stres. Purtai discutia intru spatiu ingust, extrem de ingust as putea zice. Si daca reuseai sa treci de prejudecati si de aparente discutia era purtata in sala de conferinta, unde aveai aer. Patronu’ mi-a devenit prieten si mi-a spus ca majoritatea celor care il ofertau si il oferteaza, vazand conditiile precare (vai ce urat suna !) de primire, incepeau cu un pret minim si apoi negociau in jos. O lectie de manipulare foarte usoara si in acelasi timp extrem de apasatoare cand o capeti pe pielea propie. Atentie la Spatiu de primire pe care il aveti voi. !

Un alt exemplu a fost cand am mers la un birou care avea o iluminare foarte interesanta. Pe mine, (pardon pe locul vizitatorului) erau directionate 2 spoturi de mare putere, unu batea in ochi, ai mei desigur, si unul in ceafa, bineinteles ca tot a mea, iar spatiu era de asa natura ca nu exista posibilitatea sa te muti din cauza unui podium. Cine l-o fi pus asa strateg acolo ? Nimic pe lumea asta nu este intamplator! Dragilor vreau sa va spun ca dupa cateva minute, ceafa mea era prajita, ochii imi erau mici, si din nou aveam acea stare de lasa-ma sa plec. Din cauza reflectorului din fata, care batea drept in ochii mei eu tineam ochii mai mult in jos. Situatia face ca in asemenea stare nu lasi numai ochii, ca usor incepi sa pui barbia in piept, sa bagi umerii in fata, sa iti duci si mainile dupa umeri, coltul buzelor este spre sud si multe altele, Iti dai seama cum aratam acolo, mic, pricajit (a se citi prajit), Incearca si tu sa faci aceste gesturi si vezi ce stare de energie, incredere, entuziasm iti dau. Sa fie vorba de tendinta de a supune interlocutoru, A nici vorba, este doar un birou oarecare, si posibil sa o iau eu razna. Asa ca atentie la luminozitate .

Acuma sa nu picati in extrema cealalta sa stingeti becu’, numai daca aveti alte intentii. Stii cum e cand faci cu ochiu pe intuneric. Tu stii ca ai facut dar restu din incapare isi imagineaza doar ca faci ceva.
Nici o luminozitate slaba nu este de dorit. De asemenea este foarte important si pozitionarea la masa discutiilor dar despre alta am sa vorbesc alta data.

Cica sunt 3 locuri de intalnire. La mine, la tine, sau in alta parte. Adica la mine = chemi clientul la tine la birou, la tine= mergi tu pe teren la client, Aici vreau sa iti spun ca desi terenul e minat , plin cu pioneze , capcane , etc si clientul umbla pe acolo. De fapt cele de mai sus sunt doar justificarea unor frici de ale tale, dar despre asta la barierele factorilor personali. In alta parte = loc neutru atat pentru mine cat si pentru tine. Preferabil o cafenea, restaurant etc.

In cazul in care mergi pe un teren neutru, un alt factor la care sa fii atent ar fi si acustica salii respective. Ce frumos ar fi sa discuti intr-o cafenea, teren neutru, despre o oferta si cand esti in mijlocul prezentarii beneficiilor, sa auzi o gasca de studenti ca intra si incep sa sarbatoreasca terminarea sesiunii. Daca vinzi produse destinate studentilor este indicat sa fii acolo, dar daca ai alte produse gaseste alt loc.
Testeaza spatiul inainte , vezi cam ce fel de oameni vin, care este atmosfera in jurul orei respective, daca ai multe intalniri fa sa fii de al casei, adica sa stii ce e cel mai bun, bea cafea,apa etc in mod special, ca doar iti permiti. Aici vreau sa fiu foarte explicit , nu fii simandicos si scoate-ti ochiu cu degetul mic cand bei cafea, ca iti va folosi, ochiul, mai tarziu, la identificarea mesajelor de cumparare, dar poti sa ceri cafea lunga cu spuma de lapte si cu zahar brun ca de obicei, apa plata cu lime, (nu cu lamanie ca e o diferenta de clasa ) Adica poti sa ceri ceva pentru care barmanul munceste mai mult, pentru ca esti de al casei. Atentie am zis ca esti de al casei, (adica familiarizat si oferi aceleasi lucruri bune si pentru client) nu esti impotanta dusa la absolut si aroganta la nivel maxim de cariera. DECI , ne-am inteles!

Un alt aspect ar fi distanta intre vorbitor si ascultator, poate ca nici nu mai trebuie mentionata, este cert faptul ca o comunicare nu mai este eficienta atunci cand cele doua persoane se afla la mare departare una de cealalta sau daca exista bariere fizice serioase intre participanti (un birou lung, la care nu se pot uita amandoi participanti la oferta).

In articolele urmatoare am sa discut despre celelalte bariere , lingvistice si factori personali. Inainte de a te saluta am rugamintea de a fi propriul client, adica maine, azi,  cand vii la birou te pui pe scaunul pe care sta clientul si acorzi atentie la barierele fizice, observand cam ce vede clientul cand sta de vorba cu tine. Poate chiar ai o priveliste interesanta in spate, cu un proiector calibrat pe client si mai pui si un paravan pentru a te putea auzi mai bine cu nenea clientu. Dupa ce ai idetificat acestea, raspunde-ti la intrebarile Sunt multumit eu vanzator de modul cum stau, vad , aud ca si client ? Cum si ce as putea schimba la biroul meu pentru confortul clientului.
PS Daca ca ai o dorinta nebanuita de a-mi impartasi si mie experienta cu barierele intalnite de tine de ordin fizic in comunicare, iti multumesc ca sa faci acest lucru printr-un comment mai jos fiindu-le util si altor colegi.

5 comments for “Cum identificam barierele in comunicare

  1. Mariana Toma
    aprilie 5, 2013 at 3:50 am

    Azi am sa ma asez la birou in locul clientului sa vad ce as putea schimba pentru confortul clientului,masa mea de birou fiind tot timpul prea incarcata.

    • Calin Biban
      aprilie 5, 2013 at 8:17 am

      Este un prim pas Mariana, putina ordine ajuta . Nu numai pe birou cat si in ganduri.

  2. mariana toma
    aprilie 5, 2013 at 1:43 pm

    Cu gandurile este mai greu pentru mine ,dupa 8 ani de zile care i-am petrecut doar prin munca,munca si iar munca gandindu-ma doar la copii si casa , oferindu-le mereu protectie.

Lasă un răspuns la Calin Biban Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 Flares Facebook 11 Google+ 0 LinkedIn 0 Twitter 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 11 Flares ×