Bariere in comunicare partea III-a

18 Flares Filament.io 18 Flares ×

omuleti pe semn de intrebareSalut, sunt Calin,

Vin cu un articol despre bariere in comunicare partea a treia . In primul articol spuneam despre barierele fizice  iar in cel de al doilea articol despre barierele  lingvistice. Acum sciu cu mult entuziasm si tehnic de data asta, cat si foarte concret  pentru ca este foarte mult de spus,  despre:

Factori personali generatori de stare

Acestea pot fi de mai multe feluri si tin in mare masura de fiecare persoana in parte.

•             implicarea pozitiva a celui ce recepteaza mesajul

•             implicarea negativa (chiar inainte de a recepta mesajul, interlocutorul are ceva impotriva subiectului sau a emitatorului).  Sau mai bine zis, acele etichetari si paradigme care le mai avem fiecare dintre noi .

•             teama de grup sau de expunere  (frica de a vorbi in public este una din cele mai mari frici )

•             amenintarea statutului (de cate ori nu ati intalnit situatia in care, de exemplu, un director nu mai asculta opinia unui subaltern, desi justificata, pentru simplul fapt ca este contrara opiniei sale?!)

•             presupuneri subiective (“cred ca vrea ceva de la mine, sau ascunde ceva, altfel nu mi-ar vorbi…)

•             agenda ascunsa (“daca stau de vorba cu el poate aflu ceva si despre ce au ei de gand sa faca in viitor…”)

•             interpretare personala sau asa zisa scenarita cronica care este o boala des intalnita.

Lista poate ramane deschisa deoarece factorii ce tin de cele doua persoane cu rol de emitator respectiv receptor pot fi extrem de diversi. Toti acesti factori se leaga de felul in care vorbitorul cat si subiectul comunicarii sunt percepute de catre ascultator si invers.

 

In practica, cele mai frecvente bariere de comunicare sunt:

Nesiguranta asupra continutului mesajului – uneori ne este greu sa stabilim ce sa spunem. Alteori, informatia pe care o detinem si incercam sa o transmitem este incompleta.  In comunicarea orala se pot face ajustari „din mers” in functie de feedback-ul primit de la tinta. Un alt mod de a depasi aceasta bariera este o scurta „repetitie” a mesajului inainte de a-l transmite. In cazul comunicarii scrise, cizelarea mesajului este mult mai usor de realizat dar in acest caz nu mai exista avantajul feedback-ului din partea tintei. Pentru a compensa aceasta lipsa: ganditi-va permanent la tinta si imaginati-va cum ar putea reactiona, rugati pe cineva sa citeasca mesajul si sa va dea feedback, lasati prima versiune sa stea cateva zile si apoi reluati-o cu „mintea limpede” sau cel putin cu ganduri clare J

 

Prezentare incorecta – sau alegerea gresita a tipului mesajului. De exemplu putem trimite o oferta scrisa cuiva care se astepta la o discutie prin viu grai si astfel se simte ignorat. Uneori, desi modalitatea aleasa este corecta, utilizarea ei este gresita: frazare ilogica, greseli gramaticale, scrisul prea mic, discurs prea grabit sau prea lent etc. Alte greseli posibile sunt folosirea in exces a jargonului sau, dimpotriva, excesul de cuvinte pretentioase, excesul de informatie, redundanta etc. Toate acestea sunt facute de cei care vor sa dovedeasca ca stiu sau ca sunt experti intr-un domeniu, dar in cele din urma vor cadea in capcana dizgratiei si a neatentiei .

Capacitatea limitata a tintei – poate fi o trasatura generala a personalitatii sau a modului  de gandire. Poate fi rezultatul unor diferente culturale, sociale etc. O buna parte din oameni  are tendinta de a recepta selectiv mesajele:  tindem sa inlaturam acele portiuni care ne sugereaza o amenintare sau care nu se asorteaza conceptiilor noastre.

Presupuneri neexplicite – sursa si tinta pot avea conceptii diferite asupra continutului mesajului fara insa sa-si dea seama de aceasta. O fraza poate avea semnificatii catastrofal diferite pentru  persoane diferite. Folosind un principiu NLP Realitatea este aceasi , perceptia difera.

Incompatibilitatea punctelor de vedere – poate fi de graduri diferite, afectand in mod diferit comunicarea. Exista persoane ale caror conceptii si credinte sunt ireconciliabile (ex. unionistii si secesionistii). Ei nu pot rezolva diferentele discutand. Cea mai buna solutie este sa cada de acord ca nu pot fi de acord.

-Camuflarea – exista ocazii in care hotaram ca nu trebuie sa comunicam chiar totul. In aceste situatii, fie omitem parti de informatie fie comunicam ambiguu, favorizand interpretarea eronata a mesajului. Comunicarea prin „dezinformare” este un exemplu. Managerii incearca sa-si manipuleze personalul pentru a face sau a suporta ceva ce ar fi de neacceptat in situatia cunoasterii situatiei reale; sau  subordonatii de multe ori dau acele raspunsuri pe care stiu ca seful le va accepta cu placere. Ex un sef de department poate afirma “O voi face eu”, in gura mare fara sa se mai mentioneze ca va implica tot departamentul , cat si intervalul de timp in care va rezolva aspectul respectiv.

-Interferentele – se refera la acele conditii exterioare care afecteaza comunicarea: telefonul care suna in mijlocul sesiunii de supervizare, numerosi oameni care vorbesc in acelasi timp, temperaturi neplacute, lumina prea multa sau prea putina, intalnirea in timp ce are loc un mare eveniment de exemplu  o finala de campionat mondial  etc. Dar si la anumiti factori personali: anxietati, fobii, surzenie etc.

-Pericolul canalelor de comunicare in cadru organizat – in special a celor formale. Multe canale formale – ex. comisii, comitete – par a genera un mare volum de comunicari, fara insa a fi capabile sa puna in contact oamenii care trebuie. Un exemplu important aici este cel ar sedintelor care incep cu discutii interminabile pe subiecte neimportante , in schimb subiectele de mare interes se vor discuta comasat in ultimele minute ale sedintelor.

Am amintit cateva dintre blocajele de comunicare. Cel mai important este totusi starea persoanei respective , dar aici voi reveni cu un articol pe larg pentru ca sunt asa de multe de discutat.

Dupa cum te-am obisnuit te invit sa ai cateva minute in care sa te gandesti care sunt factori tai personali care de blocheaza sau te franeaza. O data identificati cel putin stii la ce sa fii atent .

Astept desigur parerea ta printr-un coment mai jos.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 Flares Facebook 18 Google+ 0 LinkedIn 0 Twitter 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 18 Flares ×